Godt i gang med RC
Helikopter:
RTF CP helikoptere:
Selv om det er en RTF så tjek alt, vær sikker på at intet køre for
stramt eller for løst. Vær sikker på at rotor bladene ikke sidder for
løse, eller for stramme. Tjek at bæltet til hale rotoren ikke er for
stram eller for slap. Sæt antennen på så den på ingen måder,
kan komme løs og ryge ind i rotoren.
Og monter antenne så den ikke er snoet rundt om sig selv, monter man antenne dårlig kan det give radioforstyrrelser.
Selv klipper jeg alle de strips af som sidder på fra fabrikken, de er
tit noget billigt skrammel med meget skarpe kanter, som kan skære i
ledningerne. Så bytter dem altid ud med nogle af bedre kvalitet uden skarpe kanter. Husk også at antenne må ikke side mere fast,
end at man kan hive den ud, for det er træls at antennen bliver rykket ud af modtageren ved et styrt.
En anden god ting at gøre inden første flyvetur, er at afmontere rotorbladene (også halerotoren) og få dem balanceret.
Og når man er klar til første flyvning, så tag det stille og roligt,
også selv om du har fløjet med heli før. Der er ikke to helikoptere
der reagere ens, når du har lært hvordan den reagere. Så hover i øjenhøjde så du kan se om hoved rotorbladene spore, hvis de ikke gør det
så juster dem indtil at de gør.
Nitro:
Lidt om gløderøret, gløderørsstartere og motoren:
Hvordan fungere det, og hvad bruges gløderørs starteren eller power panelet til?
Gløderøret er faktisk lidt ligesom en pære, der er en lille tråd som varmes op og som så antænder brændstoffet.
Når motoren er i gang, holder forbrændingen tråden glødende.
Hvad skal man så vælge til at starte gløderøret med, en gløderørsstarter (også kaldet strøm på dåse og glow driver) eller et power panel?
Jeg vil anbefale et power panel, da det giver en mere kontrol over ens start glød. Plus at hvis man bruger elektrisk brændstof pumpe,
eller en starter så gør det det hele lidt nemmere, at man kan have ledningerne samlet et sted.
Med en gløderørs starter (strøm på dåse, glow driver) kan man ikke justere strømmen, og kan der for nemt beskadelige gløderøret med for meget strøm.
Men opstarten kan også blive træls eller tæt på umuligt, hvis der ikke er strøm nok på ens gløderørsstarter. Det sker tit da det typisk er ret begrænset,
hvad de batterier som sidder i dem har af power.
Med et power panel med justerbar gløderørs strøm, kan man selv bestemme hvor varm røret skal være. Hvilket også har andre fordele,
hvis nu det er koldt kan man give mere strøm/glød, hvis det er meget varmt kan man give mindre.
Og det kan gøre hele opstarten meget nemmere, med den korrekte glød. Et power panel får typisk strøm fra et 12v 7amp blybatteri,
så det er utrolig sjælden at man render tør for strøm.
Husk nu at et gløderør kun må få 1.2 til 1.4 volt og max 4 ampere, så ikke noget med at sætte den direkte til et 12v 7amp batteri.
Men selve indstillingen af motoren, kan også have meget at gøre med hvordan dit gløderør fungere.
Køre man med en meget fed blanding, kræver det lidt mere strøm/glød i opstart. Og igen køre man med en tynd blanding kræver det mindre.
De forskellige blandinger man køre med, har også noget at sige for levetiden af ens gløderør og motor.
En tynd blanding gør typisk motoren og gløderøret meget varm, og forkorter levetiden på både motor og gløderør men giver mere fart.
En fed blanding kan gøre sådan at gløderøret, ikke kan blive varm nok til at holde gang i motoren, eller få den til at køre markant dårligere/langsommere.
En for tynd blanding kan brænde gløderøret af meget hurtig og muligvis motoren, og med en for fed blanding så vil den ikke starte eller holde motoren
kørende når glødestarteren fjernes.
Grund indstilling af en nitro motor, virker på de fleste nitro motorer:
Info kommer senere.
EL:
Info kommer senere.